Icy Iceland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van M.C. Barnhoorn - WaarBenJij.nu Icy Iceland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van M.C. Barnhoorn - WaarBenJij.nu

Icy Iceland

Blijf op de hoogte en volg M.C.

16 Maart 2014 | IJsland, Reykjavik


Beste lezers,

Een vakantie begint vaak met de nodige stress. We kennen het allemaal wel: het inpakken, het afscheid nemen, 'heb ik alles wel bij me'. Nico en ik besloten daar op de dag van ons vertrek, uiteraard niet doelbewust, nog een factor aan toe te voegen.

Roel en Pauline brachten ons naar het vliegveld. We waren keurig op tijd en omdat we al online ingecheckt waren besloten we nog 'even te gaan lunchen'. 'Even te gaan lunchen' mondde echter uit in te lange zoektocht naar een restaurantje, eten dat op een bewonderingswaardig snelle manier naar binnen werd gepropt en een haastig afscheid. Nico en ik moesten vervolgens als twee Olympische hardloopkampioenen naar de gate rennen, waar ons verteld werd dat wij al drie keer omgeroepen waren en dat het vliegtuig op ons stond te wachten. Met nederig neergeslagen blikken schuifelden wij uiteindelijk het vliegtuig binnen, waar we eerst een half uur aan het zuurstof moesten om bij te komen van het rennen naar de gate.

Toen wij uiteindelijk in IJsland aankwamen, viel het vreemde maanlandschap ons direct op. Het landschap is bezaaid met vulkanisch gesteente en er groeien bijzonder weinig bomen. Niet alleen dat viel op. Ook de gevreesde kou die wij in Nederland tijdens deze winter niet gekend hebben viert hier hoogtij. Tijdens de busreis verbaasden wij ons over het mooie landschap, maar ook over de mensen die hier op dit afgelegen, koude eiland wonen.

Na aankomst in ons motel kwamen we al snel achter het grootste minpunt van IJsland: de lucht van het water en bepaalde gebieden waar geisers voorkomen stinkt naar rotte eieren door zwavelverbindingen in het water. Erg onsmakelijk wanneer je je tanden poetst!

Inmiddels zijn wij bijna vier dagen in IJsland en hebben wij al behoorlijk wat indrukken opgedaan. Indrukken van de kleine maar gezellige hoofdstad Reykjavik, de ruige en rustige stranden van vulkanisch gesteente en het prachtige binnenland met zijn geisers, watervallen en besneeuwde ravijnen. Ook hebben wij een beter beeld gekregen van het volk dat hier woont. De IJslanders zijn over het algemeen vriendelijk en rustig, totdat het weekend is. Toen wij gisteravond en de afgelopen nacht besloten om uit te gaan in de hoofdstad, merkten wij hoe goed de IJslanders wel niet zijn in het bouwen van een feestje. Bonnie St. Claire zou verbleken bij de hoeveelheid alcohol die hier op één avond gedronken wordt en we hebben de meest bizarre dansjes voorbij zien komen. Dit alles speelt zich af in de vele pubs en bars die de stad heeft, in een zeer gemoedelijke sfeer waarin iedereen zichzelf is en kan zijn. Nico ondervond deze sfeer aan den lijve toen een hitsige man hem met zijn ogen uitkleedde, waardoor ik uiteindelijk genoodzaakt was hem te redden. Nico zou Nico niet zijn als hij de man in kwestie niet had gevraagd naar mogelijke knappe vriendinnen, volgens de man was Nico echter te knap voor hen. We hebben er achteraf erg hard om gelachen.

Vandaag stond er voor mij een uitje naar The Blue Lagoon op het programma, dit zijn natuurlijke warmwaterbronnen waar je heerlijk kunt ronddobberen. Helaas werd ik vanochtend niet opgehaald bij het motel, het telefoonnummer dat ik in een dergelijke situatie moest bellen bleek ook onbereikbaar. Erg jammer, ik hoop dat ik na een bezoekje aan het betreffende excursiebureau mijn geld nog terug kan krijgen! Mogelijk gaan Nico en ik vanavond nog wel het Noorderlicht bekijken, dit is afhankelijk van de zichtbaarheid van dit fenomeen.

Zo direct gaan wij voor de laatste keer uit eten in Reykjavik. Ik hoop van ganser harte dat dit geen herhaling wordt van de maaltijd die wij gisteren genuttigd hebben, toen kregen wij een gratis hapje aangeboden van de koks: testikels van een lam. Na een hapje genomen te hebben kwamen wij al snel tot de conclusie dat testikels toch niet helemaal ons idee van een smakelijke maaltijd zijn.

Lieve mensen, wij genieten hier enorm! Ik geniet stiekem ook van Nico's pogingen de Engelse taal beter te beheersen, zo heeft hij al een firetower bezocht (= een vuurtoren), maar dit gaat hem steeds beter af.
Morgen vertrekken wij richting New York waar wij ongetwijfeld weer allerlei gave indrukken gaan opdoen.

See you in the USA guys!


  • 16 Maart 2014 - 19:44

    Martin Van Duijn:

    Mannen!

    Wat leuk om EINDELIJK van jullie te horen, ik had inderdaad al meegekregen dat jullie op het vliegveld weer eens heerlijk bijna alles in de soep lieten lopen. Hoe is het weer daar verder dan, buiten koud om. Is het wel droog?

    Was Nico nog wel een beetje tevreden met de IJslandse dames? En het stappen zelf, is dat wel een beetje hip of is het daar alleen muziek van Jónsi en Sigur Rós? (met die bands is niets mis mee overigens)

    Is er wel genoeg te doen en te zien verder op het eiland? Hadden jullie er korter of langer willen blijven?

    Hele goede vlucht naar New York toegewenst! Het zal een lang dagje worden dan! Scheelt wel dat jullie nu vanuit IJsland vliegen, iets minder tijdsverschil.

    HAVE FUN! hopelijk zien jullie nog het noorderlicht!

  • 16 Maart 2014 - 19:54

    Bram Barnhoorn:

    He gasten, ik heb het alweer gezien. Jullie vermaken je best. Al heel veel vrienden gemaakt Marco! En dat terwijl je nog maar zo kort op reis bent. Een paar is niet genoeg je hebt gelijk een heel vliegtuig vol vrienden. Echt wat voor jou en natuurlijk voor Nico Firetower. En wat doet een land met jou Marco? Jij eet LAMStestikels??? We gaan nog wat beleven. Ik hoop echt voor jullie dat het Noorderlicht te zien is. Schijnt echt heel mooi te zijn. Geniet verder, een goede vlucht en wij horen van jullie vanuit New York. Pa & ma Barnhoorn

  • 16 Maart 2014 - 20:08

    Mies:

    Lieve Mar,

    Wat heerlijk om te lezen dat jullie toch nog op plaats van bestemming zijn gekomen. Dat moet er hilarisch uit hebben gezien, jullie rond rennend als een kip zonder kop op het o zo kleine Schiphol! :)
    Nu op naar NYC, ik kan maar 1 ding zeggen en dat is woooooooooooooooooooooooooooow! I love NY en je zal begrijpen waarom :) Laat jullie lekker meesleuren in de flow van NYC en geniet ervan!
    Ik kijk uit naar jullie nieuwe verhalen.

    Veel liefs, Xx Mies vanuit Stroé

  • 16 Maart 2014 - 21:44

    Roel:

    Hoi schat!

    je zal begrijpen dat ik alleen al om de Firetower in lachen uitbarstte hier :P
    Gelukkig is er een goede internetverbinding in IJsland zodat ik al van al je perikelen op de hoogte word gesteld voordat ze hier op de blog verschijnen :D

    HEEL veel plezier vanavond en hopelijk is het Noorderlicht te zien voor jullie! Een veilige reis morgen en ik hoor van je vanuit USA!

    Liefs, xxxxxxxxx
    Roel

  • 16 Maart 2014 - 23:51

    M.C. Barnhoorn:

    Hi Mart,

    Het weer hier is zeer veranderlijk. We hebben temperaturen van 0 tot 5 graden gehad, met zo nu en dan een winterse bui of een ijzige poolwind. Gelukkig is het grotendeels wel droog geweest!
    Vijf dagen is precies goed voor IJsland, we hebben veel indrukken opgedaan en nu is het ook weer mooi geweest. We hebben ook echt vol medelijden met locals staan praten en gevraagd hoe zij het hier hun hele leven volhouden. Veelvoudig gebruik maken van hottubs en veel feesten in het weekend was het antwoord ;-) Het zijn echt leuke mensen! Van Nico moet ik doorgeven dat je de dames echt een keer moet gaan bekijken, haha.

    Verder hebben we nog veel leuke dingen meegemaakt, te veel om hier te tikken (ik tik deze blogs op mijn mobiel). Zo waren we op een schiereiland een vuurtoren aan het bekijken en werd het pad erheen bijna geheel door opkomende vloed overstroomt (waardoor Nico zijn fiets naar de kant moest tillen over de rotsen bezorgde IJslanders ons vanaf de veilige kant bekeken), hebben we een geanimeerd gesprek met mormonen gevoerd, gefietst door heel Reykjavik etc. Verder zijn we tot de conclusie gekomen dat:
    - Alle IJslanders vreedzaam zijn
    - Alle IJslandse mannen viking zijn
    - Alle vrouwen blond haar en blauwe ogen hebben
    - Alles in IJsland bestaat uit zoveel 100% gestold lava :-p

  • 17 Maart 2014 - 00:18

    M.C. Barnhoorn:

    P.s. De foto's kunnen niet op deze site worden gezet. Nico zal foto's uploaden op Facebook en mij hierin taggen, zodat iedereen de foto's kan zien. Let by the way niet op eventuele spelfouten of weggelaten woorden, ik doe mijn best maar deze site verspringt nogal eens op mijn mobiel :-p

  • 17 Maart 2014 - 09:08

    Moni Van De Wiel:

    Hoi lieve Marco,

    EINDELIJK dan bericht van jou.....
    Henk en ik zaten er al op te wachten!
    Sjonge-jonge....jullie zijn goed gestart daar op Schiphol!!!
    Dat zou wat geweest zijn......vlucht missen....

    Maar we lezen wel dat jullie het goed naar jullie zin hebben daar!
    En die vieze smaak van het water....ik kan me daar iets bij voorstellen...hier in Kwazulu Natal was het water prima maar had een sterke chloorsmaak..ook niet echt lekker! Maar altijd nog beter dan rotte eieren...

    Het is leuk om jouw site te lezen..je schrijft leuk!!

    Wij genieten hier in de Drakensbergen ook weer volop! Ons hotel heeft een prachtig uitzicht Overdag zitten we midden tussen tientallen bavianen..soms vlucht ik even onze kamer in als ze dichter dan 5 meter bij me vandaan zijn.
    Als jullie in september hier zijn, zullen jullie het zelf wel meemaken!!

    Veel plezier in NY...ik kijk uit naar jouw nieuwe bericht!!
    xxxx Henk en Moni

  • 17 Maart 2014 - 21:23

    Martin Van Duijn:

    Klinkt top Mar! Ik moet er ook maar eens heen dan ghehe! Hopelijk zijn jullie goed in NY aangekomen! Ik kijk uit naar jullie update over een paar dagen! Veel plezier!

    PS geweldig om weer al je verhalen te kunnen lezen! Krijg gewoon weer heimwee naar 20something!

  • 17 Maart 2014 - 23:20

    H.van Beelen:

    Schitterend die actie op Schiphol. En je had nog zo beloofd om Nico niet zijn gang te laten gaan Marco :). We hebben stiekum al wat foto's gezien: het is i.d. een bijzonder land qua natuur. Vooral de eendjes zijn leuk.... Als het goed is zijn jullie nu in NY. Hopelijk lezen we weer snel over jullie belevenissen. Geniet van jullie reis en kom (over een heleboel dagen) weer veilig thuis! Groeten uit Katwijk

  • 20 Maart 2014 - 13:14

    Donna:

    Heerlijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M.C.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 4783

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 12 Oktober 2014

Met Arie op safari: from Big 6 go to Big 5.

13 Maart 2014 - 23 April 2014

Trip to the north; about Big Apples and more..

Landen bezocht: